måndag 22 november 2010

Troutzone-allt har sin början

Mitt fiskeintresse väcktes tidigt då jag spenderade mina somrar tillsammans med morföräldrarna på kusten utanför Lysekil i vackra Bohuslän. Vi barn, jag, min syster och mina kusiner, tillbringade många timmar till sjöss tillsammans med min morfar. Fisket bestod till största delen av mete efter makrill, skädda, vitling och torsk. Vi fick även lära oss allmännt sjövett, hur man kör båt, läsa sjökort etc. Det var en härlig tid och än idag tillbringar jag en del tid i samma farvatten.

Mitt intresse för flugfisket är även det tack vare morfar. Han berättade om sina fiskeresor till nordnorge med fiske i klassiska Tana med mera. Han lärde mig kastteknik med hjälp av hans gamla bambuflugspö. När jag sedan fick mitt första egna flugspö och landade min första regnbåge i den närbelägna put & take sjön så var jag fast! Sedan dess har det fångats både det ena och det andra på fluga, så som regnbåge, havsöring, harr, öring, makrill, horngädda och torsk.

På grund av flytt och studier har tyvärr fisket blivit lidande och utan att jag egentligen ville det eller märkte det så gick tiden utan att flugspöt såg vatten. Nyligen hittade jag så tillbaka till flugfisket och vilket härligt återseende. Jag insåg genast hur mycket jag hade saknat att fiska i allmänhet och flugfiska i synnerhet och jag hittade tillbaka mycket tack vare...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar